هنر و ادبیات

هنر و ادبیات

سلام
قدمتون به روی چشم ^_^
این وب متعلق به شماست.
کپی از مطالب و تصاویر هم آزاد
ممنون از بازنشرتون :)

بایگانی

خنجر کج یمنی ها نماد چیست؟

جمعه, ۴ ارديبهشت ۱۳۹۴، ۰۹:۳۷ ب.ظ

 

این روزا به خاطر تجاوز ددمنشانه عربستان به کشور تاریخی یمن، تصاویر و ویدیوهای  بسیاری از مردم این سرزمین در تلویزیون و فضای مجازی به نمایش درآمده. شاید برای شما هم این سوال مطرح شده باشه که چرا هر یمنی خنجری کج به کمر بسته و این خنجر چه مفهومی داره؟

در یمن به این خنجرهای سنتی "جَنبیه" گفته می شود. تاریخ جنبیه یمنی به سه هزار سال قبل از میلاد بازگشته و همچنان بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ عمومی یمنی هاست. در یمن از جنبیه به عنوان نماد مردانگی و ابهت نام برده شده است؛ تا جایی که افراد را بر مبنای خنجری که بر کمر بسته اند می شناسند.

گران ترین و ارزشمندترین جنبیه خنجری است که دسته آن از شاخ کرگردن، زرافه و عاج فیل ساخته می شود که قیمت آن بین 20 تا 30 هزار دلار است.  

مهم ترین اعتقاد زیدی ها در مورد امام این است که امام همواره باید قائم بالسیف باشد، یعنی امام باید حتما قیام کند و بر سر همین قضیه به امام باقر علیه السلام اعتراض داشتند و راهشان را جدا کردند. خنجری که زیدی های یمن همواره بر پر شال یا کمربند خود دارند، اشاره به همین مفهوم اعتقادی دارد که امام باید همیشه شمشیر را از رو ببندد.

جنبیه علاوه بر یمن در کشور عمان نیز به عنوان وسیله ای برای زینت و بخشی از لباس مردان استفاده می شود. در عمان، این خنجر یکی از نمادهای کشور عمان است و در پرچم این کشور هم نقش بسته شده است.


,,

نظرات  (۳)

۰۱ شهریور ۹۴ ، ۱۵:۰۲ جوون مرد .....
سلام دوست عزیز قلم شیوایی دارید حیفم اومد که این رو بهتون نگم اگه می شه این موضوع رو برای لایک و رضایت خدا با قلم شیواتون نشر بدین به تازگی یکی از مجلات اسلامی که در کشور کویت منتشر می شود خبر از ظهور کتاب خطرناکی نموده که توسط انجمن های تبشیری و برای مبارزه طلبی با قرآن به چاپ رسیده است. در این کتاب ضمن دعوت به شرک به خدا، با آیاتی شیطانی تخریب عقاید مسلمانان هدفگیری شده است.

فرقان الحق در واقع کتابی است مذهبی که‌ در آمریکا تألیف گردیده‌ است. عده ای این کتاب را ‌نسخه‌ای‌ تحریف‌ شده‌ از قرآن‌ به‌ نام‌(الفرقان‌الحق‌) (The Truefurgan) میدانند، کتاب(فرقان‌الحق‌) به‌ شخصی‌ به‌ نام‌(المصطفی‌الهام‌) منسوب‌ شده‌ است‌ و توسط فردی‌ به‌ نام(المهدی‌) به‌ انگلیسی‌ ترجمه‌ شده‌است‌. گفتنی‌ است‌، این‌کتاب‌ توسط دو شرکت‌ انتشاراتی‌ آمریکا به‌ نام‌های‌ Winepress,Omega2001چاپ‌ شده‌ وشامل‌ 77 سوره‌ از جمله‌ سوره‌هایی‌ به‌ نام‌الفاتحه‌، الجنه‌ و الانجیل‌ است‌ و بسیاری‌ از عقایداسلامی‌ در آن‌ مردود شمرده‌ شده‌اند یا وارونه‌جلوه‌ داده‌ شده‌اند. این‌ به‌ اصطلاح‌ قرآن‌ 366 صفحه‌ای‌ که‌ به‌ زبان‌های‌ انگلیسی‌ و عربی‌ چاپ‌ ومنتشر شده‌ است‌ در مدارس‌ خصوصی‌ کویت‌ دردسترس‌ دانش‌آموزان‌ قرار گرفته‌ است‌.
پاسخ:
درود بر شما
از لطف نگاه و اطلاع رسانی خوبتون تشکر می کنم
به روی چشم حتما یه پست در این مورد می گذارم.
۰۵ مرداد ۹۶ ، ۰۲:۲۸ سبزوار.ام.پی.۳۱۳
سلام.با عرض پوزش من در مورد این که خنجر جنبیه ریشه در عقاید زیدیه و اعتراض پیروان این مذهب انحرافی به عدم قیام امام سجاد علیه السلام داره هم مطالبی شنیده و دیدم.لطف کنید توضیح بفرمایید که جنبیه به ۳۰۰۰ سال قبل از میلاد برمیگرده و نماد مردانگی و ابهته یا این که به دوران ائمه اطهار بر میگرده و نماد بستن شمشیر از رو و اعتراض به عدم جهاد نظامی امام سجاد علیه السلام هست و یا هردوی اون ها؟ممنون میشم پستم رو بی جواب نذارید.
با تشکر از صفحه خوبتون
پاسخ:
سلام
ممنون از توجهتون
کاربرد جنبیه در کشورهای عمان و یمن درست مثل هفت تیر برای کابوی های آمریکایی هست. هم نماد مردانگی و قدرت و هم سلاحی برای دفاع از حق در جامعه ای که حقوق مدنی پیشرفته ای نداشته. نماد مردانگی به این جهت بوده که فرد خنجر رو از رو می بسته یعنی اهل خنجر از پشت زدن نبوده و نشون می داده که سلاح داره و در صورت لزوم استفاده می کنه. این خنجر وسیله ای کاربردی در زمان قدیم هم بوده مثلا برای خارج کردن زهر مار سمی از بدن و یا می گفتند که با گذاشتن تیغه ی این خنجر روی زخم خون ریزی بند می اومده. اما در مورد شکل ظاهریش یعنی کج بودن خنجر می شه گفت از نوع شمشیر سکاها به نام آکیناکه یا آکیناکا تقلید شده باشه. استفاده از این نوع شمشیر کوتاه بعدها توسط هخامنشیان به شهرت رسید. شما می تونید این خنجر رو بر کمر سربازان هخامنشی در نقوش به جا مانده ببینید که تا حدودی شبیه جنبیه است. اما در مورد پرسش شما این جواب که جنبیه به 3000 هزار سال پیش ازمیلاد بر میگرده کاملا درسته چون در قبور باستانی یمن این خنجر ها رو که به همراه صاحبانشون دفن شده بودن پیدا کردند. این که به امام هم اعتراض کزدن صحت داره و باعث به وجود آمدن فرقه ای جدید شده و این احتمال هم به قوت خود باقیست که بر طبق سنن قدیمی معتقد باشند که محافظه کاری و صلح درست نیست و باید در برابر دشمن خنجر را از رو بست.
موفق و مانا باشید
سلام
ایا فقط زیدی ها خنجر به کمر میبندن یاهمه یمنی ها اینطورن چون بینشون شیعه ۱۲امامیم هست
پاسخ:
سلام
فقط مربوط به مذهب نیست بلکه بیشتر ریشه در فرهنگ و سنت جامعه داره. از دسته خنجر هم میشه پی به مقام و مرتبه ی صاحب خنجر برد. در عمان هم مثل یمن ازخنجر استفاده میشه. در گذشته خنجر یه وسیله ی دفاعی بوده حتی از تیغه اون برای بند اومدن خونریزی و یا بیرون آوردن سم مار استفاده میشده. کم کم خنجر جزیی از لباس سنتی یمن و عمان شد. 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">