هنر و ادبیات

هنر و ادبیات

سلام
قدمتون به روی چشم ^_^
این وب متعلق به شماست.
کپی از مطالب و تصاویر هم آزاد
ممنون از بازنشرتون :)

بایگانی

گروتسک در نقاشی و ادبیات

جمعه, ۲۹ مرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۰۷ ق.ظ

گروتسک (Grotesque) واژه ای ایتالیایی و نوعی سبک، مفهوم و اصطلاح در مجسمه سازی، هنرهای تزیینی، نقاشی، طراحی، معماری، هنرهای نمایشی، زیبایی شناسی و ادبیات به شمار می آید. در گروتسک می‌توان ناهنجاری، عجیب و عبث بودن، خنده‌دار، وحشت و بیش از همه عنصر خیال را یافت.

گروتسک، ناهنجار است، زیرا حقیقت را تحریف کرده و از شکل می‌اندازد تا محتوای آن را هیولاگونه ساخته، به آن برجستگی داده و به نمایش‌ بگذارد. در جوهرش، عجیب و غریب است چون به گونه ‌ای غافل‌گیر کننده از مرز آن چه که عادی است، درمی ‌گذرد و در عین خنده‌دار بودن، وحشت‌ آفرین است.  گروتسک ابتدا در نقاشی مورد استفاده قرار می‌گرفت و خیلی بعد به دیگر عرصه‌های هنری راه یافت و با همین تلفظ وارد زبان‌های فرانسه، انگلیسی، آلمانی و فارسی شد.

داستان «مسخ» کافکا که پیشتر به نقد و بررسی آن پرداخته شد، بهترین نمونه برای نشان دادن گروتسک در ادبیات است.

گروتسک نقاب از ظاهر انسانی که برای خود ساخته ایم بر می دارد و حیوانیت درون را آشکار می کند و از همین روست که انسان با دیدن خود واقعی خود هراسان به فکر فرو می رود. در گروتسک خنده در گلو خفه می شود و بر  لب می ماند و مخاطب از خود می پرسد آیا این چهرۀ واقعی من است؟

پس می توان گفت:

"هدف گروتسک خنداندن نیست بلکه واداشتن به تفکر است"

 

نظرات  (۴)

۲۹ مرداد ۹۵ ، ۰۴:۱۷ سیّد محمّد جعاوله
پست جالب و خواندنیه بود
کمال تشکر رو دارم
پاسخ:
ممنون از لطفتون و 
تشکر می کنم که مطالب رو 
با مهر می خونید
اوقات به کام
۳۰ مرداد ۹۵ ، ۰۷:۰۱ حامد عبدالهی
واقعا جالب بود
ممنون از مطالبتون
پاسخ:
سپاس از محبتتون.
سلام
من نویسنده وبلاگ فاتق هستم.هدف ما نشر مطالب مهدوی و اثبات ولایت و رد شبهه و... است
راستش برای اینکه ما تو فضای مجازی موفق باشیم و بتونیم جبهه فرهنگی رو هم فتح کنیم، باید پشت هم باشیم و از هم حمایت کنیم.

بنابراین اگر زحمتی در قسمت دنبال کنندگان وبلاگ من عضو بشید و مطالب وبلاگ fategh.blog.ir رو دنبال کنید و نظر بذارید.
البته بنده وبلاگ شما رو دنبال میکنم


Fategh.blog.ir
باشد که در ظهور حضرت صاحب الزمان موثر باشیم
باشد که باشیم
عباسِ امیر
پاسخ:
سلام
به روی چشم. وبلاگتونو با افتخار دنبال می کنم.
به امید ظهور آقامون 
اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج
این جمله عالیست
پاسخ:
ممنون از لطفتون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">