هنر و ادبیات

هنر و ادبیات

سلام
قدمتون به روی چشم ^_^
این وب متعلق به شماست.
کپی از مطالب و تصاویر هم آزاد
ممنون از بازنشرتون :)

بایگانی

۹ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

 

سالوادر دالی (Salvador Dalí) (1904 - 1989) یک هنرمند اسپانیایی و شناخته شده به عنوان نقاش، مجسمه ساز، گرافیست و طراح است. دالی پس از تجربه سبک ها و دوره های هنری کوبیسم، فوتوریسم و نقاشی متافیزیکی سرانجام در سال 1929، به جرگه هنرمندان و هنر سورئالیسم پیوست. هنر بدیع او در نمایش و تبلیغ از خود، خیلی زود او را به بزرگترین پیشکسوت در سبک هنری سورئالیسم مبدل ساخت.او در سال ١٩٠٤ میلادی در شهر "فیگراس" در ایالت آاتالونیا در نزدیکی مرز اسپانیا و فرانسه متولدشد و پس از ٨٤ سال زندگی درگذشت.

 

دالی طراحی ماهر بود که بیشتر به خاطر خلق تصاویری گیرا و خیالی در آثار فرا واقع گرایش به شهرت رسید. وی حریصانه سبک های گوناگون هنریرا می بلعید و سپس آثارش را از آکادمیکترین سبک های هنر کلاسیکآثاری مجزا و گاه در ترکیبی از آثار بسط میداد. نمایشگاه آثار دالی دربارسلونا توجه بسیاری را به خود جلب کرد و ترکیبی از تحسین و تحیربرای منتقدین هنری به همراه داشت.

 

در ١٩٣١ ، دالی یکی از مشهورترین آثارش به نام « تداوم حافظه»را خلق کرد. این اثر که ساعت های نرم یا ساعت هایی در حال ذوب شدن نیز نامیده می شود، تصویری فرا واقعگرا از ساعتهای جیبی معرفی می کند. به عنوان تعبیر کلی برای این اثر، نقاش سعی دارد با استفاده از ساعت های نرم فرضیه ای که زمان را صلب و قطعی می انگارد را کم ارزش جلوه دهد و این مفهوم توسط دیگر تصاویر در این کار تقویت می شود، مانند کاربرد دورنمای وسیع و مورچه ها و مگسی که ساعت ها را می بلعند.

 

در سال ١٩٣٦ میلادی، دالی درنمایشگاه بین المللی فراواقع گرایی »شرکت کرد. وی برای سخنرانی اش لباس غواصی آب های عمیق به تن کرده بود. او درحالی پا به این مراسم گذاشت که چوب بیلیارد در دست داشت و یک جفت سگ از نژاد وول فهوند روسی همراهیش می کردند. دالی در میانه سخنرانی به دلیل پوشیدن کلاه سنگین غواصی بر سر، در نفس کشیدن دچار مشکل شد و اگر کلاه غواصی به موقع باز نشده بود، احتمالا خفه می شد. او بعدها در مورد این سخنرانی گفته بود: فقط خواستم « شیرجه عمیق رفتنم را در ذهن انسان نشان دهم. ».

در ١٩٨٠ وضعیت سلامت دالی به وخامت گرائید. همسر سالخورده اش گالا به او شربتی خطرناک از داروهایی بدون نسخه می خوراند که به سیستم عصبی دالی آسیب رساند که نهایتا پایانی غیرمنتظره بر توانایی های هنریش بود. دالی که تا سن ٧٦ سالگی در سلامتی کامل بود، این اتفاق کاملا شکسته اش کرد و دست راستش مانند بیماری پارکینسون به رعشه دچار شد. دالی در سن ٨٤ سالگی به علت عارضه قلبی درگذشت تا پرونده یکی از معروفترین هنرمندان تاریخ معاصر جهان بسته شود.

۰ نظر موافقین ۳ مخالفین ۰ ۲۳ آبان ۹۳ ، ۰۸:۳۹

 

کم نیستند شادی ها، حتی اگر بزرگ نباشند...

چه آسان تماشاگر سبقت ثانیه هاییم و به عبورشان می خندیم

چه آسان لحظه ها را به کام هم تلخ می کنیم

و چه ارزان می فروشیم لذت با هم بودن را

چه زود دیر می شود و نمیدانیم که:

فردا می آید شاید ما نباشیم! 

"سید علی صالحی"

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۲ آبان ۹۳ ، ۲۲:۰۴

1. شطرنج IQ را افزایش می دهد

مطالعات اخیر نشان می دهد که بازی شطرنج باعث افزایش هوش می‌شود. در این مطالعات 4 هزار فرد اهل ونزوئلا مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد که بعد از 4 ماه آموزش شطرنج IQ آن‌ها افزایش یافته است.

2. شطرنج از آلزایمر جلو گیری می کند

از آنجایی که مغز مانند یک ماهیچه عمل می‌کند، نیاز به ورزش دادن دارد. مطالعات منتشر شده در مجله پزشکی انگلیسی نشان داده است افرادی که بالای 75 سال سن دارند اگر شطرنج بازی کنند و فعالیت‌های مغزی از این دست داشته باشند، کمتر مشکل اختلال حواس پیدا می‌کنند. در این بررسی‌ها مشخص شده است. بافت‌های مغزی که از آن‌ها استفاده نمی‌شود قدرت خود را از دست می‌دهند. بنابراین دلیل کافی برای روی آوردن به شطرنج قبل از رسیدن به سن 75 سالگی وجود دارد.

3. شطرنج هر دو نیم کرۀ مغز را پرورش می دهد

در مطالعات محققان آلمانی مشخص شده است افرادی که شطرنج بازی می‌کنند هر دو نیم کره مغز را پرورش می‌دهند. آن‌ها انتظار داشتند که در بررسی‌ها مشاهده کنند نیمکره چپ مغز افرادی که شطرنج‌ بازی می‌کنند قوی‌تر است اما در کمال ناباوری دریافتند که نیم‌کره راست مغز این افراد نیز با همان کیفیت کار می‌کند.

4. شطرنج خلاقیت را افزایش می دهد

از آنجایی که نیم کره راست مغز مربوط به خلاقیت می‌شود، انجام شطرنج خلاقیت را نیز افزایش می‌دهد. شطرنج‌ بازی کردن ابتکار را افزایش می‌دهد. مطالعات بر روی دانش‌آموزان که یک روز در هفته شطرنج بازی می‌کردند و مقایسه آن‌ها با افرادی که یک روز در هفته با کامپیوتر کار می‌:ردند یا فعالیت‌های مختلف دیگری انجام می‌دادند نشان داد افرادی که شطرنج بازی می‌کنند ذهن خلاق‌تری نسبت به دیگران دارند.

5. شطرنح حافظه را افزایش می دهد

برای خوب شطرنج بازی کردن نیاز به حافظه خوب داریم زیرا باید حرکات حریف را به خاطر بسپاریم و در حرکات بعد آن‌ها را به یاد بیاوریم. در مطالعات انجام شده به مدت 2 سال مشخص شد دانش‌آموزانی که به طور مرتب شطرنج بازی می‌کنند حافظه و توانایی سازماندهی بیشتری دارند.

6. شطرنج توانایی حل مسأله را افزایش می دهد

بازی شطرنج مانند یک پازل بزرگ است که نیاز به حل دارد. مطالعاتی بر روی 450 دانش‌آموز سطح پنجم انجام شد. این افراد به سه گروه تقسیم شدند. گروه اول از سطح یک برنامه ریاضی عادی خود را انجام دادند. گروه بعد از سطح اول ریاضی را با یادگیری شطرنج همراه کردند و گروه سوم از همان سطح یک شروع به یادگیری و انجام شطرنج کردند. تست‌ها نشان داد که توانایی حل مسئله در گروه سوم 81.2 درصد، در گروه دوم 62 درصد و در گروه اول 21.46 درصد بود.

7. شطرنج توانایی خواندن را افزایش می دهد

در مطالعات انجام شده بر روی 53 دانش‌آموز مشخص شد افرادی که شطرنج بازی می‌کنند توانایی خواندن بهتری دارند.

8. شطرنج تمرکز را افزایش می دهد

تمرکز عمیق در شطرنج باعث پیشرفت نتایج بازیکنان می‌شود. اگر در حین مسابقه حتی چندد ثانیه حواس فرد پرت شود می‌تواند بر نتیجه بازی تاثیر‌گذار باشد. با توجه به اینکه شطرنج نیاز زیادی به تمرکز دارد توانایی تمرکز افرادی که این ورزش را انجام می‌دهند نیز بیشتر است.

9. شطرنج رشد سلولهای عصبی را افزایش می دهد

سلول‌های عصبی به شکل درخت هستند و سیگنال‌های عصبی را منتقل می‌کنند. هرچقدر سلول‌های عصبی بیشتر باشند، سیگنال‌های بیشتری جابه‌جا می‌شوند. انجام فعالیت‌های پیچیده مغزی همچون شطرنج رشد سلول‌های عصبی را افزایش می‌دهد.

10. شطرنج قدرت برنامه ریزی و پیش بینی را افزایش می دهد

شطرنج باعث گسترش پوسته جلوی مغز می‌شود، این قسمت مربوط به برنامه‌ریزی، قضاوت و کنترل می‌شود. گسترش این قسمت از مغز باعث انجام تصمیم‌گیری‌ها بهتر در شرایط پیچیده می‌شود.

 

منبع: onlinecollegecourses (10 Big Brain Benefits of Playing Chess) 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ آبان ۹۳ ، ۰۸:۳۶

 

دلم هوس یک دوست قدیمی کرده...
 یک رفیق شش دانگ...
 یک آرام دل،
 کسی که امتحانش را در رفاقت پس داده...
 و دیگر محک زدن و زیر و رو کردنی در کار نباشد...
 رفیقی که،

 من نگویم و او بشنود...
 
 بخندم و حجم بغض را در خنده ام ببیند...
رفیقی که بگویمش برو،
امـــــــا بـــــــــماند...
 وقتی ماندنش آرامم می کند …

"سید مهدی موسوی"

 

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۴ آبان ۹۳ ، ۱۷:۰۴

 

جنایاتی که صهیونیست ها در فلسطین و گروه تروریستی داعش در سوریه و عراق مرتکب می شوند به روشنی نشان می دهد که عبارت "کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا" یک واقعیت انکارناپذیر است که در سرتاسر تاریخ و در نقطه نقطه جهان قابل تکرار است .

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ آبان ۹۳ ، ۲۱:۲۷

 

آموخته ایم از تو وفاداری را

خون تو نوشت معنی یاری را

ای کاش که آب کربلا می آموخت

آن روز زچشمت آبرو داری را ...

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۱ آبان ۹۳ ، ۲۰:۵۱

 

gehirn leistung Sport ist gut und gesund für das Gehirn – messbare Lernerfolge inklusive

همانطور که بدن احتیاج به ورزش دارد، مغز فرمانده ی بدن نیز نیاز به تمرین و ورزش دارد تا عملکرد خوبی داشته باشد. برای این که مغزمان در هر سنی خوب کار کند و هرگز دچار بیماری آلزایمر نشویم باید این ده ورزش را انجام دهیم:

1. مدیتیشن

روزی چند دقیقه در روز برای انجام این ورزش وقت بگذارید. استوار و صاف بنشینید. چشمان خود را ببندید و به آن چه در آن لحظه احساس و دریافت می کنید، تمرکز کنید. مثلاً صدای تنفس و یا صدای گنجشکان در صبح.

2. ورزش های هوازی

 40 دقیقه پیاده روی تند در روز (ترجیحاً در فضای سبز مثل پارک) اکسیژن کافی را به سلول های مغز می رساند و بافت مغز را تقویت می کند. ورزش باعث افزایش هوشیاری و سرعت عمل مغز می شود.

3. تقویت ذهن

حل جدول و معما بهترین ورزش برای مغز است. همچنین برای افزایش توانمندی مغز باید کمتر از ماشین حساب استفاده کرد.

4. حفظ کردن شعر و داستان های کوتاه

این کار باعث تقویت حافظه می شود.

5. خوب بخوابید

تحقیقات نشان می دهد که حافظه ی بلند مدت در طول خواب با پخش مجدد تصاویر منتشر شده در روز تقویت می شود.

6. شب ها غدای سبک بخورید

خوردن غذای زیاد و سنگین در شب باعث بروز استرس طولانی مدت و اختلال در خواب می شود. خواب خوب شب به معنای تقویت قوای ذهنی است.

7. مسواک زدن و کشیدن نخ دندان

سلامت دندان و دهان ارتباط مستقیمی با سلامت مغز دارد. تحقیقات نشان داده است که بیماری پریودنتال و عفونت های لثه ارتباط مستقیمی با کاهش عملکرد مفزی در بزرگسالی دارد.

8. اجتناب از اضطراب و استرس

استرس قدرت مغز را کاهش می دهد. ذهنی که در استرس گرفتار شده بیشتر منابع حافظه را مصرف می کند و به این ترتیب ذهنی کودن و ضعیف باقی می گذارد. گوش دادن به آهنگ مورد علاقه، بازی با کودکان، شنا، یاد گیری یک زبان یا یک حرفه ی جدید و  پرداختن به کارهای مورد علاقه باعث می شوند تا استرس از ذهن پاک شود.

9. خوردن غذاهای مفید برای تقویت مغز

برای این که بتوانیم مواد مغذی لازم را به مغز برسانیم باید از این غذاها استفاده کنیم: ماهی، زغال اخته، آجیل و دانه ها، سبزیجات خانواده ی کلم.

10. تقویت قوه ی تخیل و تجسم

تخیلات و تجسمات سازنده باعث می شوند فرد از انرژی ذهن خود در جهت تغییر و بهبود زندگی خود استفاده کند.

 

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۹ آبان ۹۳ ، ۱۲:۱۸

کوفی بودن یعنی ، امام رو دوست داشتن ولی در امتحان و فتنه ی " زر و زور و تزویر " رد شدن ...

کوفی بودن یعنی منفعت کوتاه مدتی رو فدای مصلحتی بسیار بزرگتر کردن ...

کوفی بودن یعنی اینکه روز اول تشنه و راه گم کرده به امام رسیدن و سخاوتمندانه سیراب شدن ولی آب رو بر همون امام و خانواده اش بستن ...

کوفی بودن یعنی دوازده هزار دعوتنامه نوشتن ، ولی سی هزار نفر سرباز  رو برای  محاصره کردن او گسیل داشتن ...

کوفی بودن یعنی حرف زدن و پای حرفت نموندن؛  شعار دادن ولی عمل نکردن ؛ عهد بستن ولی پیمان شکستن ...

کوفی بودن یعنی بهترین انسان روی زمین رو دعوت کردن ولی در کنار بدترین و شقی ترین انسانها ایستادن ...

کوفی بودن یعنی قلباً با امام بودن ولی شمشیر بر علیه امام کشیدن ...

کوفی بودن یعنی ...

منبع: گیله مرد

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آبان ۹۳ ، ۱۱:۰۱

 

  

آن که در کاری که نافرمانی خداست بکوشد، امیدش را از دست می دهد و نگرانی ها به او رو می آورد.

امام حسین (ع)

 

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ آبان ۹۳ ، ۲۱:۴۲