هنر و ادبیات

هنر و ادبیات

سلام
قدمتون به روی چشم ^_^
این وب متعلق به شماست.
کپی از مطالب و تصاویر هم آزاد
ممنون از بازنشرتون :)

بایگانی

تصویر انسان در مکتب اکسپرسیونیسم

پنجشنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۳، ۰۱:۲۳ ب.ظ

اکسپرسیونیسم (1910-1935) مکتبی در ادبیات بود، که اولین بار در آلمان شکوفا شد. هدف اصلی این جنبش نمایش درونی بشر، مخصوصاً عواطفی چون ترس، نفرت، عشق و اضطراب بود. به عبارت دیگر اکسپرسیونیسم شیوه‌ای جدید از بیان تجسمی است که در آن هنرمند برای القای هیجانات شدید خود از رنگ‌های تند و اشکال کج و معوج و خطوط زمخت بهره می‌گیرد. اکسپرسیونیسم به نوعی اغراق در رنگها و شکلهاست، شیوه ای عاری از طبیعت گرایی که می خواست حالات عاطفی را با کژنمایی واقعیت هرچه روشنتر و صریح تر بیان نماید.

 ادوارد مونش (1944-1843) نقاش نروژی یکی از مهمترین پیام‌آوران اکسپرسیونیسم  سده‌ بیستم بود. وی تابلوی "جیغ"  را به عنوان بیانی از حالات روحی انسان وحشت زده ی دوران ارائه می دهد. در این اثر چهره ی از ریخت افتاده ی انسانی را می بینیم که دست هایش را بر روی گوش های خود گذاشته و جیغ می کشد. رنگ های مات  و مرده، فضای نا مطمئن و نچسب از حضور انسان را نشان می دهد. رنج انسان، تهدید مرگ و فساد از موضوعات مورد توجه اکسپرسیونیست هایی چون مونش بوده اند. تابلوی جیغ او مالامال از نگرانی و عصبانیت و بیانگر روح آزرده و تلخکام انسان است.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">