هنر و ادبیات

هنر و ادبیات

سلام
قدمتون به روی چشم ^_^
این وب متعلق به شماست.
کپی از مطالب و تصاویر هم آزاد
ممنون از بازنشرتون :)

بایگانی

معرفی و بررسی اجمالی رمان قصر اثر فرانتس کافکا

سه شنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۱۲:۱۳ ق.ظ

رمان قصر از آخرین نوشته‌های کافکاست، او  نوشتن این رمان را دو سال پیش از مرگش ( ژانویه ۱۹۲۲ ) آغاز کرد. این رمان در بیست فصل نگاشته شده که با مرگ کافکا رمان در فصل بیستم ناتمام می ماند. اما با توجه به نشانه ها  و علایم موجود در کتاب می توان حدس زد که کتاب می بایست در فصل بیستم به اتمام می رسید و احتمالا نباید بیشتر از آن ادامه می یافت.

رمان ماجرای مردی بنام «کا» است که در شبی پر برف، وارد روستایی می‌شود  تا شب را استراحت کند اما به او چنین اجازه ای نمی دهند و می گویند در مجاور این دهکده قصر بسیار بزرگی قرار دارد که همه کارها را هدایت می کند و آقای «کا»  برای ماندن در دهکده به اجازه قصر نیاز دارد . او عنوان می کند که مساح* است و به درخواست خود قصر روانه این ده شده است . در تماسی تلفنی ، قصر ادعای اقای «کا»  را قبول می کند و او شب را در مهمان خانه می گذراند . از فردا صبح آقای «کا»  قصد دارد تا جوری به قصر برود و با شرح وظایفش آشنا شود . در ابتدا همه به او می خندند و می گویند دست یابی به قصر غیر ممکن است اما آقای «کا»  پشتکار زیادی دارد . او تلاش می کند و تلاش می کند و در این راه با افراد زیادی صحبت می کند و شایعات و افسانه های زیادی در مورد قصر می شنود و در این بین واقعا نمی تواند نه به قصر دست یابد نه به کارکنان عالی رتبه آن. در این رمان قصر مظهر جایی دست نیافتنی است.

شخصیت اصلی رمان قصر نماد انسانی جستجوگر است که صادقانه تلاش می کند تا به حقیقت و رستگاری دست یابد. او که شغلش مساحی است سمبل انسان معاصر است که تلاش می کند با حذف متافیزیک و ماوراءالطبیعه همه چیز را صرفا با نیروی عقل و منطق خود بسنجد و اندازه گیری کند و چون حقیقت و رستگاری فراتر از عقل اوست شکست می خورد و هر چقدر می کوشد به قصر نزدیک تر شود ناامید تر می شود. ولی با این وجود دست از تلاش برنمی دارد و همین تلاش است که به زندگی اش معنا می دهد. شاید پیام کافکا این باشد که تنها از راه عشق می توان به حقیقت و رستگاری رسید نه از راه عقل و سنجش های عقلی.

*مساح در گذشته به کسی اطلاق میشد که محلی را برای ساختن در نظر می گرفت و آنرا در قالب یک مستطیل در می آورد طول و عرض آنرا مشخص میکرد تا آماده ساختن خانه ، مهمانسرا و ... باشد. یعنی مساح که نقشه بردار زمین است چطور می تواند از اسرار فرازمینی سر در آورد.

موافقین ۸ مخالفین ۰ ۹۷/۰۵/۲۳

نظرات  (۱۲)

۲۳ مرداد ۹۷ ، ۰۱:۲۵ وحیده پوربافرانی
همیشه دوست داشتم این رمان رو بخونم. با این تفاسیر حتما باید خوندنی باشه
دقیقا...عشق راه حقیقت و رستگاریست

پاسخ:
ازاین اثر به زبان فارسی ترجمه زیاد شده بهترین ترجمه به نظر من مال آقای علی اصغر حداد که به زبان آلمانی مسلط هستند و سعی کردند نثر مخصوص کافکا رو به نزدیک ترین شکل ممکن برگردان کنن. اما ترجمه های دیگه یا ازبان انگلیسی برگردان شده یا خیلی قدیمیه و جالب نیست. 
ممنون از توجهتون
۲۳ مرداد ۹۷ ، ۰۶:۳۳ وحید محمدی
سلام

لطفا این وبلاگ را دنبال کنید

http://glossary.blog.ir

ممنون
پاسخ:
سلام
به روی چشم
منم خانم آ م
پاسخ:
خوشبختم :)
+
پاسخ:
ممنونم :)
نمیدونم چرا ولی کافکا همیشه برام شبیه صادق هدایت خودمون بوده
یه حس وهم برانگیزی نسبت به نوشته هاشون دارم
پاسخ:
صادق هدایت تنها معرف کافکا در ایران بود. شاید تشابه ای که در ذهن بعضی هاست به همین خاطر باشه ولی شخصیت های داستان کافکا با هدایت متفاوتند. در داستان های هدایت شخصیت ها به دنبال تسلیم و فراموشی هستن و تلاشی برای رهایی انجام نمی دن. شخصیت اصلی در فضایی بسته قرار داره و  به سوی نابودی خود حرکت می کنه. مثلا در "بوف کور" راوی در خونه ای زندگی می کنه که دیوارهاش شبیه مقبره است و در این فضا راوی از ته دل آرزو می کنه که خودشو تسلیم خواب و فراموشی کنه. یا در "زنده بگور" هدایت دنیای شخصیت اصلی اتاقی هست که در اون تلاش می کنه تا خودشو نابود کنه. همین تفکرات هم عاقبت به خودکشی هدایت منتهی شد، اما شخصیت های کافکا بر خلاف هدایت همگی در جستجوی من رها شده هستن. هر چند که این من در هزارتوی مناسبات و بوروکراسی جامعه مدرن سرگردا باشه، ولی باز تمام تلاش خودشو  برای رهایی انجام میده. مثلا شخصیت اصلی در "محاکمه" تلاش می کنه تا بیگناهی خودشو ثابت کنه یا آقای "کا" در رمان قصر تمام تلاش خودشو برای رسیدن به قصر می کنه و یا در مسخ گرگور تلاش می کنه تا از هیأت حیوانی بیرون بیاد هرچند این تلاش ها موفقیت آمیز نباشه. 
بدبینی های هدایت هم با کافکا متفاوته که برخاسته از جهان بینی ها و وقایع تاریخی و سیاسی متفاوتیه که دو نویسنده تجربه کردن. مثلا بدبینی های هدایت نشأت گرفته از استبداد در جامعه و ناامیدی از مردمیه که در اطرافش هستند و ربطی به مدرنیته و خردگرایی و حذف متافیزیک از زندگی انسان مدرن نداره چون هدایت این جو رو تجربه نکرده. در کل هدایت و کافکا در دو دنیای متفاوت زندگی می کردن. این نکته روهم بگم که هدایت کافکا رو از ترجمه های فرانسوی آثارش شناخته و اونا رو از زبان دوم به فارسی برگردان کرده. در نتیجه چون آثارش رو مستقیما از زبان آلمانی نخونده نمی تونسته درک درستی از این نویسنده و افکارش داشته باشه.
۲۵ مرداد ۹۷ ، ۰۰:۳۵ سیّد محمّد جعاوله
ممنونم.
پاسخ:
ممنون از لطفتون
ممنون بابت پاسخ کاملت^_^
پس خیلی هم شبیه هم نیستند
پاسخ:
خواهش می کنم :)
نه به نظرم اصلا شبیه هم نیستند 
ممنون از حضورت عزیزم ^_^
بسیار عالی
کافکا واقعا نمادین و سخت می نویسه
فهمش کمی مشکله
یکبار یه داستان از او را در تالیفیه آوردم و خواستار نظر شدم
داستان و نظرات عالی بود
خواستید ببینیدش
پاسخ:
ممنون از لطفتون
بله کافکا منظور اصلی رو رمز آلود و مبهم بیان می کنه که خواننده روبه تفکر وادار کنه
در حقیقت آشنایی زدایی و بیگانه سازی سبکی عالی در ادبیات چون معنا در دسترس خواننده نیست و نویسنده سر راهش مانع می گذاره تا
خواننده برای فهم متنش تلاش کنه و وقتی این تلاش نتیجه میده، متن برای خواننده جذاب تر میشه. 
با کمال میل حتما در وبتون نطر خودمو میگم

سلام

:)
پاسخ:
سلام به روی ماه نازنین دوست عزیزم، فاطمه گلی مهربونم ^_^

۱۲ شهریور ۹۷ ، ۱۰:۱۷ گاهنوشتـــــــ های قاصدک
چه قشنگ :)
مرسی از معرفی عزیزم
پاسخ:
چشمات قشنگ می بینه
ممنون از محبتت :)
نصیحتی نمایمت بشنود و بهانه مگیر / هر آنچه ناصح مشفق بگویدت بپذیر.
میل رفتن منما ای دوست، دمی با ما باش / بر لب جوی طرب جوی و بکف ساغرگیر.
با سلام و احترام. توصیه می نمایم کتاب «تنها راه رسیدن به تکامل و سعادت ابدی و چشیدن لذات واقعی/ ج1» را حتماً مطاله نمایید، که در واقع بسیار فوق العاده برای زندگی هم اکنون و آیندة شما مهم و البته مفید است. این کتاب ارزشمند در پیرامون مسائل خانوادگی، زناشویی، تولید نسل، پزشکی و نیز اجتماعی می باشد و البته به همراه داستان هایی کوتاه امّا بسیار آموزنده و شیرینی است، که باعث می شوند طعم لذیذ آرامش و نشاط زندگی را بهتر و بیشتر و البته پیوسته در زندگی خود بچشید.
برای بررسی بیشتر (ش – شابِک و شماره ملّی) و درخواست کتاب به این سایت ««www.Book.soltanpanah.ir مراجعه نمایید و لطف نموده نظر یا پرسش خود را در سایت بنویسید. با تشکر. تقدیم به هموطنان بزرگوار اهل ادب و علم و هنر.
///
برای شما تخفیف ویژه می باشد، هم اکنون می توانید از این فرصت مناسب بهره مند شوید. کتابی ارشمند و فوق العاده مفید و مناسب برای همگان جهت پیشگیری از بسیاری از بیماری های غیر قابل جبران. در مسیر و پناه حق باشیم همه.
۱۵ آبان ۹۷ ، ۲۰:۴۳ خادم امام زمان عج الله
با سلام و صلوات و عرض تسلیت ایام حزن و اندوه خداقوت و سپاس از حضور بزرگوارانه تان. با احترام به ختم صلوات دعوت دارید لطفا جهت مشارکت در این طرح پربرکت و مقدس تعداد صلواتهای خود را اعلام بفرمایید جزاکم الله خیرا



ختم صلوات هدیه محضر مقدس

پیامبر اعظم صلی الله علیه، شهادت کریم اهل بیت امام حسن و شهادت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام

و
ختم صلوات خاصه حضرت علی بن موسی علیه السلام در ایام شهادت



نیت ختمها

تعجیل در فرج ، سلامتی و تسلی قلب محزون و رئوف مولا صاحب الزمان روحی فداه

و تهذیب نفس (انجام واجبات و ترک محرمات)

و آمادگی برای سربازی امام زمان عج الله و شهادت در پیشگاه مولا
و ذخیره آخرت و چراغ شب اول قبرمان باشد


مهلت قرائت: یک هفته

آجرک الله یا صاحب الزمان

پاسخ:
سلام 
ممنون از دعوتتون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">